Health

De waarheid over KOFFIE // & 3 tips om er toch van te kunnen genieten

Koffie is ontzettend geliefd in onze moderne maatschappij en dat is natuurlijk niet zonder reden. Wij zijn ontzettend ambitieus en kunnen wel een extra ‘kick in the butt’ gebruiken. Het helpt ons de dag door te komen als het ontbijt klaargemaakt moet worden – de hond moet worden uitgelaten – kids naar school – was doen – boodschappen halen, enzovoorts… En dan willen we nog werken – sporten – vrienden ontmoeten – onze dromen waar maken én wat tijd voor ontspanning, please… I get it, ik ben zelf ook één van die vrouwen en ik ben gek koffie. Niet omdat het zo lekker smaakt, oh nee, maar om het effect. (Tenzij het een kokosmelk cappuccino met ahornsiroop is natuurlijk!)

Deze informatie gaat mij waarschijnlijk niet populair maken, maar daar gaat het even niet om. Het gaat er om je bewust te maken van wat koffie met je doet. Maak je niet druk, ik zal je echt niet vragen om te stoppen met het drinken van koffie, maar wil dat je bewust bent van het effect dat het heeft op lichaam en geest.

Cafeïne is de meest gebruikte drug in de wereld. mensen van over de hele wereld gebruiken dit dagelijks voor een hogere concentratie en meer focus. 

De kracht van cafeïne

Koffie zorgt er inderdaad voor dat je net iets meer kan, meer gefocust bent en sneller tot je doel komt. De cafeïne in koffie stimuleert het centrale zenuwstelsel en er komt adrenaline vrij, het welbekende hormoon die de vecht- en vluchtreactie teweeg brengt en die jou dat gevoel bezorgt dat je de hele wereld aan kan. Je hartslag versnelt en het bloed gaat naar je spieren, je lichaam is klaar voor actie!

Het bloed gaat dus naar je spieren, maar je hebt maar een bepaalde hoeveelheid bloed, dat betekent dus dat de rest van je lichaam minder goed doorbloed zal zijn op dat moment en dat is met name de spijsvertering.

Realiseer je dus goed dat je spijsvertering niet optimaal werkt wanneer jij de hele dag op spanning staat!

3 Tips voor het effectief drinken van koffie

TIP # 1 Voeg een theelepeltje kokosolie toe

Door een theelepeltje kokosolie aan je koffie toe te voegen kan je het heftige effect een beetje afzwakken. Zo breng je het meer in balans door de verkoelende, verzachtende eigenschappen van de kokosolie.

TIP # 2 Drink koffie als je nog niet hebt gegeten

Wil je wat afvallen drink dan ’s ochtends je koffie zonder suiker of zoetstoffen en eet later pas je ontbijt. Koffie zorgt ervoor dat je minder hongergevoel hebt dus maakt het makkelijker minder te eten. Natuurlijk is koffie absoluut geen vervanger voor een gezond eetpatroon dus zorg altijd voor maaltijden die je lichaam voeden en leef niet op koffie en een croissantje hier en daar!

TIP # 3 Gebruik de energie!

Je staat AAN na het drinken van koffie dus gebruik die energie! Dus drink een kopje voordat je naar de gym gaat zodat je meer kracht hebt of als je huis een flinke poetsbeurt nodig heeft. Koffie zou je als supplement moeten inzetten, niet als gewoonte.

CHALLENGE

Cafeïne kan mij nerveus maken, een beetje een zenuwachtig gevoel geven en ik raak sneller geïrriteerd als ik er te veel van op heb. Ook werkt het erg verhittend op je lichaam. Verminder je koffiegebruik dus als je last hebt van ontstekingen, kramp, zenuwen of chronische aandoeningen en probeer in de namiddag geen koffie meer te drinken voor een betere nachtrust.

Je lichaam raakt snel gewend aan koffie en heeft meer nodig om hetzelfde effect te bereiken. Ben jij een doorgewinterde koffiedrinker? Zie bovengenoemde negatieve effecten dan onder ogen en probeer je inname te minimaliseren.

Wil je echt weten wat koffie met je doet? Probeer dan eens een week geen koffie te drinken. Neem daarna een kopje en VOEL!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *