De beste investering in jezelf // Creëer een ochtendroutine!

Ik ben gek op mijn ochtendroutine en zonder functioneer ik niet helemaal naar behoren (zo heeft mijn man mij verteld ;)). Ik heb het gewoon nodig om me op mijn best te voelen.

Vroeg opstaan en mezelf in alle rust voorbereiden op de dag die komen gaat zorgt er voor dat ik helemaal in mijn zone ben en in een bepaalde flow kom die invloed heeft op hoe ik me de hele dag voel en ook hoe ik presteer. Heerlijk vind ik het, de stilte en mijn eigen ding doen, maar dat is niet altijd zo geweest. Yep, ik was een snoozer eersteklas. Mijn wekker iets eerder zetten zodat ik nog drie keer op die snooze-button kon drukken. Nog even lekker blijven liggen… en mezelf dan met tegenzin uit bed slepen. Herken je dat?

“Nog even lekker blijven liggen… en mezelf dan met tegenzin uit bed slepen. Herken je dat?”

Het is wetenschappelijk onderzocht dat snoozen je in een soort slaapstand houd. Volgens Mel Robbins (ervaringsdeskunige in snoozen en de bedenker van de 5-seconden regel, een tool om snoozen te blocken) is dat alleen te doorbreken door een koude douche. Dat kan je natuurlijk doen, maar is het niet veel effectiever het snoozen te doorbreken?!

Ben je een beetje bekend met Ayurveda? Deze eeuwenoude Indiase levenswetenschap zegt dat de tijd vóór zonsopgang het meest sattvische tijd van de dag is. Dat betekent dat dit de tijd is die het meest zuiverheid brengt. Ook doe je drie maal zoveel als in één uurtje overdag. En dat is echt waar, ik spreek uit ervaring.

Nog wat feitjes… Het is zó goed om ‘s ochtends direct te gaan sporten (yoga of hardlopen, doe wat bij jou past). Je maakt dan dopamine aan, een neurotransmitter die belangrijk is voor de rest van de dag omdat dit je creativiteit verhoogt. Ook maak je zo meer serotonine aan die er voor zorgt dat je een beter humeur hebt. Aan het begin van je dag sporten maakt dus een wezenlijk verschil. Je hebt daar de hele dag wat aan én je hebt het al gedaan dus daar hoef jij je de rest van de dag niet meer druk over te maken!

Mediteren of misschien nog wel beter om je dromen waar te maken; visualiseren. Stel je voor hoe jouw dag er uit gaat zien en wat de uitkomst daar van is. En hoe voel jij je daarna? Wat heb je allemaal bereikt? Door je voor te stellen wat je wilt bereiken vandaag vergroot je jouw focus en de kans dat je datgene ook daadwerkelijk doet. Het is het proberen waard nietwaar?!

Laat me je een vraag stellen. Heb je een droom? Iets dat je heel graag wilt maar waarvoor je ‘te weinig tijd hebt’? Hoe zou het uitpakken als je in plaats van 10 minuten te snoozen, deze tijd aan jouw droom zou besteden? 10 Minuten lijkt misschien niet veel, maar stel dat je het bijna iedere dag doet, een jaar lang. Dan heb je meer dan een volle 40-urige werkweek aan jouw droom besteed. Ik wed dat je er nog meer tijd aan gaat besteden want als je droom eenmaal gaat bloeien ben je niet meer te stoppen. Het heeft namelijk een gigantisch sneeuwbaleffect!

“Ik besloot niet meer te snoozen en die waardevolle minuten ‘s ochtends te investeren in yoga. En nu ben ik yogalerares! Whoop Whoop! Over sneeuwbaleffect gesproken!”

Ik besloot niet meer te snoozen en die waardevolle minuten ‘s ochtends te investeren in yoga. En nu ben ik yogalerares! Whoop whoop! Over sneeuwbaleffect gesproken! Ik sta om 4.44 uur op (yes, I’m crazy like that! Ik ben gek op nummers, ze triggeren me) om mijn ochtendroutine te doen. Een tijd geleden heb ik de basis workshop ‘Wim Hof methode’ gedaan waarin ik 2 minuten in een ijsbad moest gaan zitten, met de nodige voorbereidingen voor een juiste mindset. Mijn doel is om zelf instructeur te worden en dus heb ik sinds kort de Wim Hof ademhalingsoefening in mijn ochtendroutine geïmplementeerd. Zo werk ik er iedere dag aan!

Hoe begin ik hiermee?

Het belangrijkste is dat dit jóuw ochtendroutine is. Ben je super gedreven dan zou je drie punten aan je ochtendroutine kunnen toevoegen, maar het beste kan je met één onderdeel beginnen. Wat wil je het liefst? Sporten, mediteren, schrijven. Het maakt echt niet uit wat het is zo lang jij er energie van krijgt en het je helpt de dag vol positiviteit te beginnen.

Tip: Het duurt 21 dagen voordat je een bepaalde discipline eigen hebt gemaakt dus doe het minimaal zoveel dagen achter elkaar (ja, ook in het weekend), zodat het er in gebrand is. Daarna mag je het af en toe een keer overslaan als het niet uitkomt.

Heb je dat compleet onder de knie? Dan kan je nog iets toevoegen waar je graag aan wilt werken enzovoorts…

Hoe ziet mijn ochtendroutine er uit?

  • opstaan
  • 2 glazen warm water (en soms een kopje koffie met rietsuiker (jaja, I know ;)) en kokosmelk als ik echt wil knallen met yoga)
  • Wim Hof ademhalingsmethode
  • yoga
  • meditatie/visualisatie
  • affirmaties
  • eten klaarmaken om mee te nemen naar het werk
  • mijn lichaam droog borstelen
  • douchen en koud afdouchen
  • nog even opruimen thuis
  • hup, op de fiets, naar het werk

Ja, het vergt enige discipline. Maar vergeet niet, alle verandering is moeilijk in het begin, een puinhoop in het midden en geweldig als je het onder de knie hebt! Het begint met een kleine stap: het niet meer snoozen, maar dit werkt verder door op alle vlakken van je leven. Jij gaat je alsmaar beter voelen omdat je iedere dag ‘s ochtends al iets hebt gedaan waar je normaal gesproken tegenop ziet. Het heeft mijn leven totaal getransformeerd!

Wil jij je leven ook totaal transformeren? In maart 2020 starten we met het Renew Me programma waarin je in 6 weken, stap voor stap, je leven gaat aanpakken. Hierin leer je alles over een juiste mindset, een op jou afgestemde ochtendroutine invoeren, gaan we je voedingspatroon onder de loep nemen en ontgiften we ieder onderdeel van jouw leven zodat je weet wat je wilt bereiken en daar ook de energie voor hebt. Subscribe je op de homepagina. Zo kan je direct aan de slag met het Sapvasten e-book voor een voorproefje en blijf je op de hoogte van het Renew Me programma. Mis dit niet!

Succes met de ochtendroutine en wie weet tot in maart.

Liefs, Manon